Selasa, 31 Januari 2012

Semuanya Baik!

Salam sejahtera,

Entri kali ni saya nak kongsi tentang Semuanya Baik! Apa yang saya maksudkan dengan semuanya baik? Hehehe hari ni sesuatu yang baik berlaku pada diri saya =) Seorang hamba Allah telah menceritakan sebuah kisah tentang seorang Raja dan Panglimanya. 

Raja ni sangat suka memburu. Jadi dia pun membawa panglimanya memburu ke sebuah hutan. Setelah lama berjalan didalam hutan Raja tu pun ternampak seekor rusa lalu dia pun mengacukan senapangnya. Panglima itu juga turut mengacu senapangnya. Panglima itu bersedia untuk menembak tapi tiba-tiba Raja menahan hujung senapang panglima tersebut "TUNGGU!" Terdengar bunyi letupan "KEBABOM!" Rusa tak kena, ibu jari Raja pula yang kena...alamaakk...

Raja       :   Aku suruh kau jangan tembak! Kenapa kau tembak?!
Panglima:   Alhamdulillah tuanku!
Raja      :    Aik! Jari aku dah hilang kau bersyukur pula??!
Panglima:   Alhamdulillah tuanku!
Raja      :    Tak guna! Aku hukum kau masuk penjara!
Panglima:    Alhamdulillah tuanku!
Raja       :    $^#%$%@# [marah panglima huahuahua]

Moralnya: Nasib baik jari je hilang, kalau mati tertembak? Syukurlah nyawa tak melayang hehehehe...

Beberapa bulan kemudian, Raja kembali memburu. Kali ni tanpa panglimanya. Ketika Raja dan para tenteranya berehat, Raja terfikir untuk pergi seorang diri. Lalu Raja pun berjalanlah senyap-senyap tanpa pengetahuan tenteranya. Semakin lama semakin jauh sehinggalah Raja itu sesat ke sebuah tempat yang di huni oleh kanibal! Raja di tangkap lalu diikat,sedia untuk di makan.

Raja merasa teramatlah takut,menggigil serta termenangis huahuahua TIBA-TIBA seorang daripada kanibal tu ter-perasan IBU JARI Raja tak ada. 

Kanibal    :  Cis!! ^&$%&^$ Kita tak pernah makan orang tak lengkap! Orang ini tak ada IBU JARI ! Jangan makan! Nanti kena sumpahan buku lali di kepala!

Maka Raja pun di bebaskan. Raja pun lari lintang pokang menyelamatkan dirinya. Setelah beberapa hari berlari di hutan, akhirnya Raja ditemui dan di selamatkan oleh para tenteranya. Sampai saja di istana, Raja terus mendapatkan panglimanya di penjara.

Raja     :   Wahai panglima! Maafkan aku kerana menghukum mu! (sambil memeluk panglima). Barulah aku faham kenapa kau berkata Alhamdulillah ketika itu! uuuwwaaaaa....huhuhuhu

Panglima:  Alhamdulillah tuanku kerana menghukum patik! Kalau patik ada, pasti tuanku akan membawa patik bersama.Tuanku tak lengkap,patik lengkap.Pasti patik dah mati kena makan.Alhamdulillah!

Raja      :  Ciss!

Moralnya: Setiap kesusahan itu ada baiknya hehehe...jangan mudah menyalahkan keadaan tapi fikirlah yang positif. Semuanya Baik! =)

4 ulasan:

  1. think positif...sambil tu cuba selesaikan masalah..jangan kelam kabut...entri ringan bermesej!teruskan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup, think positif =) tq ASSOYFINGER67 for komen =)

      Padam
  2. salam perkenalan. terima kasih sebab sudi jenguk blog saya

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terdapat ralat dalam alat ini