Jumaat, 3 Februari 2012

Kalau Marah Hati Kata Apa?

Salam sejahtera,

Kenapa marah? Orang salah anggap lalu menuduh anda, happy tak? nasib baik saya bukan jenis panas baran hehehhee...kalau tak dah lama kena lempang. Marah adalah satu perasaan yang biasa terjadi pada setiap insan. Tipulah kalau tak pernah marah namun ia bergantung pada keadaan. Ada banyak sebab kenapa kita marah antaranya:

1. Orang tuduh saya!
  • Orang tuduh anda bukan-bukan tanpa soal siasat. Hati bagai nak mendidih, kalau boleh nak tumbuk terus muka dia. Dia marah,anda pun marah,marah lawan marah gunung berapi lah jawabnya hehehe..api lawan api memang meletup. Dalam situasi ni,biarlah anda jadi air,tenang...api lawan air,cair =)
  • Anda mungkin nampak tenang hadapi kemarahan orang namun dalam hati pasti sakit kan...takpa,anda sedang bersabar. Esok lusa bila dia dah tenang,tegur habis-habis kesilapan dia. 
2. Mungkir janji
  • Janji nak keluar makan tapi tak datang. Alasan sakit perut tapi nampak dia keluar makan dengan orang lain. Aduhh! Dalam situasi ni, saya tak salahkan anda kalau anda datang kat dia dan terus marah. Jelas-jelas dia salah ok hehehe...
3. Bohong
  • Orang tu mengatakan atau menceritakan sesuatu yang tak benar. Hati pasti rasa kesal, tak apa...belajarlah memaafkan. Mungkin dengan cara ni anda boleh berterus terang menegur kesilapannya.     
4. Hipokrit
  • Dia nampak baik bila bersembang dengan anda tapi sebaliknya bila dia bersembang dengan kawan lain dia kutuk anda pula. Aduhh! Saya tak salahkan anda kalau anda juga berlagak baik di depannya hehehe...sindiran dalam gurauan lah jawabnya =p
5. Menghina / memandang rendah
  • Dia menghina atau memandang rendah pada anda secara terang-terangan. Siapa tak marah? Saya tak salahkan anda kalau anda juga menghina dia hehehe...dalam situasi ni mungkin tahap kesabaran anda sangat tercabar jadi saya tidak hairan jika kata-kata kesat terkeluar dari mulut. Apa-apa pun, jadilah orang yang bijak dalam mengawal emosi dan perasaan ok =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terdapat ralat dalam alat ini