Ahad, 29 Januari 2012

URL atau Domain Name Mampu Milik!

Salam sejahtera,

Sedikit info yang ingin saya kongsikan di sini ialah bagaimana untuk dapatkan URL atau Nama Domain sendiri. Berikut adalah info yang saya dapat daripada sebuah laman web namun terdapat beberapa modifikasi ayat.

"Jika anda inginkan laman web dengan nama pilihan anda sendiri, contohnya http://www.laman-web-www.laman-web-aku.com, apa yang perlu anda dapatkan ialah domain dan hosting.

Apa itu domain?

Domain adalah alamat untuk laman web anda. Contohnya, www.yahoo.com. Fikir dahulu masak-masak nama apakah yang anda letak sebagai domain anda, kerana alamat inilah yang orang ramai akan taip di web browser untuk pergi ke laman web anda. Oleh itu, ia haruslah ringkas dan mudah diingati.

Apa itu hosting?

Hosting pula berfungsi untuk menyimpan segala data-data mengenai laman web anda. Ia akan menyimpan fail, teks, gambar, dan segala kandungan dalam laman web anda supaya boleh dilawati oleh orang ramai."

Saya sendiri telah bermula dengan memilih yuniejournal.com sebagai nama domain sendiri di http://secure.web-hosting.net.my/clients/aff.php?aff=2537. Anda bila lagi?  
Malaysia Web Hosting

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...